Verf maken met pigmenten. Deel 1.

Pigmenten?? Verven?? Alles begint bij de natuur.

Zowel voor het kleuren van de meubels die ik ontwerp als voor een wand in een kamer die geverfd moet worden, maak ik mijn kleuren zelf. Door het gebruik van pigmenten werk ik niet alleen duurzamer, maar slaag ik er ook in om de traditionele kleurenwaaier met factor 100 uit te breiden. Bovendien is een gemaakte kleur nooit hetzelfde. Dit heeft ermee te maken dat het ene pigment anders kan reageren dan het andere pigment. Pigmenten zijn delicaat en reageren verschillend op bereiding en licht. Het vraagt dus enige creativiteit en geduld om mooie kleuren te ontwerpen. De klant profiteert voluit van het bereikte resultaat. Meer bijzonder en uniek kan een meubel of interieur door het toepassen van zelfgemaakte kleuren niet worden. Een win-win situatie dus. Waar komen pigmenten vandaan en hoe maak ik daar gebruik van? Graag vertel ik je daar in deze blog meer over.

Datgene wat de natuur je geeft, verdient respectvol gebruik.

Pigmenten.

Om wat over pigmenten te vertellen is het belangrijk meteen een verdeling te maken tussen de pigment soorten. In deze blog ga ik het voornamelijk hebben over Organische pigmenten en Anorganische pigmenten.
Organische pigmenten bevatten koolstofverbindingen en zijn oorspronkelijk afkomstig van dieren of planten.
Bekende voorbeelden van organische pigmenten zijn sepia (dierlijk) en kraplak (plantaardig). Sepia is een donker bruin-grijze kleur en is het bruine pigment dat uit de inktzak van de zeekat wordt gehaald. Kraplak is een rood pigment, ook wel alizarine rood genoemd, afkomstig van de wortels van de meekrap plant.
Voorbeelden van organische pigmenten zijn plantaardig zoals meekrap, indigo en wijngaard zwart. Dierlijke voorbeelden zijn been, ivoor zwart, sepia en cochenille.

Alizarine rood afkomstig uit de wortel van de meekrap. Sepia afkomstig uit de inktzak van de zeekat. Leuk om weten: Sepia is Grieks voor zeekat.

Anorganische pigmenten werden oorspronkelijk gewonnen uit mineralen. Deze pigmenten bestaan meestal uit oxides van metalen. Bekende voorbeelden van, uit mineralen gewonnen, anorganische pigmenten zijn lapis lazuli, malachiet, krijt, gele oker, rode oker. Waarschijnlijk klinkt sienna of rauwe sienna je bekend in de oren. Sienna of rauwe sienna is een pigment met een min of meer bruinachtige kleur, afhankelijk waar het ontgonnen is geweest. Sienna word gehaald uit een mineraal Limoniet genaamd. Oorspronkelijk komt sienna uit de omgeving van Siena (Italië). Terra di Siena, de benaming die vaak gebruikt word in de synthetische verf industrie, klinkt dan ook veel romantischer dan rauwe sienna. Toch is het zo dat wanneer we bij de basis blijven en het originele pigment gaan gebruiken, de creatieve toepassing ons veel meer mogelijkheden geeft. Sienna is een “oud” pigment. Denk aan grotschilderingen, muurtekeningen ten tijde van de Egyptenaren etc. Dit wetende maakt pigmenten nog meer bijzonder en uniek, toch?!

Het mineraal Limoniet waaruit sienna afkomstig is. De schep toont ons gebrande sienna. De lichtere variant (rechtsonder) is rauwe sienna die bij gebruik transparant is. Zelf gebruik ik de rauwe sienna als waslaag om bijvoorbeeld een tafelblad te kleuren. (geheim onthuld).


Rijkdom bestaat niet uit het hebben van grote bezittingen, maar in het hebben van weinig behoeften.

Epicurus.

Pigmenten kan je kopen in de handel. Veelal verpakt in glazen bokaaltjes, plastic of papieren tasjes. Afhankelijk waar je ze inkoopt zijn ze verkrijgbaar in: 20-40-100 gram.

Hier enkele benamingen van pigmenten die decoratief toegepast kunnen worden. Een hele leuke is bijvoorbeeld “Drakenbloed”.
Het pigment drakenbloed wordt uit de hars van de schors van drakenbloedbomen gehaald. Sommige drakenbloedbomen geven de hars vanzelf af, andere moeten eerst ingekerfd worden voor ze de hars loslaten. Na het oogsten wordt de hars verhit. Het smeltpunt ligt tussen 60 en 100 graden Celsius. Daarna kan de hars gezuiverd en tot pigment vermalen worden. Salontafel “Rusty” in de Hip en Stoer wonen winkel heeft accenten van drakenbloed. Carbon black is de naam van een gemeenschappelijk zwart pigment, dat traditioneel werd geproduceerd uit de verkoling van organische materialen zoals hout of bot. Het is zwart omdat het weinig licht reflecteert, maar bijna alle licht absorbeert. Niets is meer zwart dan Carbon black.
Wijnstok zwart wordt sinds mensenheugenis traditioneel geproduceerd door verkoling van verdroogde druif wijnstokken en stengels. Dodekop paars is een kunstmatig mineraal pigment. Het heeft zijn naam te danken aan de ketel waarin het pigment werd bereid. Die lijkt namelijk op een doodskop.

Drakenbloedboom en drakenbloed pigment.

In een volgende blog over pigmenten, vertel ik jullie meer over de toepassingen ervan. Verder leg ik uit hoe je deze pigmenten kan mengen en binden. Zonder binding geen hechting. Om goed met pigmenten te kunnen werken dienen er allerlei bewerkingen uitgevoerd te worden. Ook daar ga ik op in. Wil je weten waarom ei, lijnzaad en olie zo belangrijk zijn om met pigmenten te werken? Stay tuned en lees het in: Verf maken met pigmenten deel 2.

Vriendelijke groet, Patrick-Hip en Stoer wonen.


Heb je interesse om te leren hoe je eigen verf te maken? Tijdens de zomermaanden geef ik meermaals een workshop verf maken met pigment. De data en tarieven zullen worden vermeld op de website. Heeft u vragen hoe zelf gemaakte verf kan worden toegepast in uw interieur? Neem vrijblijvend contact op met mij, graag help ik u verder. Vriendelijke groet, Patrik-Hip en Stoer wonen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *